FAQ
Dlaczego "narto-stopy" zamiast... koła ?
Koło w terenie ma zdecydowanie gorszą sprawność od pojazdu kroczącego.
Sprawność każdego pojazdu, to iloczyn sprawności wewnętrznej i zewnętrznej. Sprawność wewnętrzna to sprawność mechanizmów napędowych, jakości łożysk, przegubów itp. W większości pojazdów kształtuje się na poziomie 98%. Sprawność zewnętrzna zależy od rodzaju kontaktu z podłożem. W pojazdach kołowych zależy od rodzaju kół i oczywiście od twardości podłoża, które ma zasadniczy wpływ na sprawność pojazdów kołowych. Wymiarem strat energii, jakie ponosimy podczas poruszania się po miękkim gruncie, jest głębokość kolein pozostawionych na naszej drodze.
Zupełnie inaczej wygląda sprawność zewnętrzna pojazdów kroczących. Duża powierzchnia styku z podłożem, zależna wyłącznie od projektanta, powoduje minimalne zapadanie się pojazdu. Natomiast ruch do przodu uzyskujemy przez przesuwanie się wzdłuż prowadnic, z minimalnym współczynnikiem tarcia.
Łatwość w pokonywaniu przeszkód terenowych.
W przypadku wózka, kiedy musimy pokonać próg, to oprócz wysokich umiejętności, czeka nas wykonanie pracy podniesienia środka masy na wysokość progu w jednym cyklu. Pojazd kroczący pokonuje progi na raty i nie wymagane są specjalne umiejętności.
Dla pokonania progu o wysokości H, w pierwszej fazie ruchu, polegającej na przetaczaniu się z jednego suwaka na drugi, pokonujemy jedynie maksymalnie 1/4 wysokości, druga faza ruchu, jest już wciąganiem się po równi pochyłej z prędkością zależną od naszych możliwości fizycznych.